Vier seizoenen in één dag! - Reisverslag uit Bangor, Verenigd Koninkrijk van Babette Bookelaar - WaarBenJij.nu Vier seizoenen in één dag! - Reisverslag uit Bangor, Verenigd Koninkrijk van Babette Bookelaar - WaarBenJij.nu

Vier seizoenen in één dag!

Blijf op de hoogte en volg Babette

30 Juli 2014 | Verenigd Koninkrijk, Bangor

Heya!

Hoe is het daar in Nederland? Hier een berichtje vanuit Wales. Ondertussen ben ik alweer 2 maanden in de UK! Tijd vliegt, maar ik heb al zoveel ondernomen en meegemaakt dat het tegelijkertijd voelt alsof ik hier al langere tijd ben.

Maar okeee hoe gaat het hier?! Goed. Haha. Fijn antwoord hè. Ik ben ondertussen echt helemaal gewend aan het leventje hier. Zei ik nog de vorige keer beland te zijn in het tweede Griekenland. Ondertussen ben ik al één keer tot op de onderbroek doorweekt geregend op mijn fietsje.. De les van de dag: Vergeet nooit je regenpak! Juist.. Die had ik nog niet. De volgende dag dus wel. Kan het s ochtends fris zijn en regenen kan het s middags ongelooflijk warm zijn en andersom. Weerberichten zijn hier iets minder betrouwbaar, maar dat maakt het wel altijd een verassing dan maar.

Nu het gene waarvoor ik hierheen kwam: mijn onderzoek naar de habitat voorkeuren va jonge krabben en kreeften. Nadat het velddesign bij elkaar verzameld was en alle vallen klaar gemaakt waren ben ik begonnen met het echte werk: veldwerk. Krabben en kreeften vangen op een echt vissersbootje. Eventjes wat anders dan ik gewend was na al die onderzoeksschepen. Ik ben momenteel al 5 keer de zee op geweest. Het is een dik uur rijden naar de visser en vervolgens ben je per keer zo'n 4 uur op de zee om alle vallen te legen en de soorten te determineren. De visser is een hele aardige man die ook echt geïnteresseerd is in het onderzoek. Hier in Wales hoef je alleen maar een vergunning te hebben om te vissen en dan mag je gaan en staan waar je wilt. Zo zijn er dus vissers dag en nacht aan het werk.. Sinds de laatste jaren is de tijd die de vissers op zee maken toegenomen terwijl de vangst is afgenomen. Slechte zaak dus.. De vangst tot nu toe is nog matig. Waarschijnlijk door een paar heftige stormen in de winter en voorjaar loopt de natuur een beetje achter en dus ook de jonge krabben en kreeften. De dagen dat ik niet op zee ben zit ik achter de computer alle data verwerken en wat schrijfwerk. Ook leuk feitje: Ik ben 2 keer "aangevallen" door een crab en een lobster. Aaauu! Kleine wezentjes maar ze kunnen je goed pakken.. En ik beweren dat het mannetjes zouden zijn. Maar de visser had mij al gewaarschuwd voor het vrouwelijke geslacht.. En jahoor de vrouwtjes zijn echte bitches!

Ooooh ik heb het dus overleefd aan de linkerkant van de weg rijden! Blijft vreemd dat je met je andere hand moet schakelen.. Die Britten blijven een apart volk (Maar tegelijkertijd maakt dat ze ook weer leuk). Zo is het hier dus ook heel normaal dat je op de weg zelf kan parkeren.. Heb je in Nederland parkeerplekken naast de weg.. Hier dus niet.. Zoo niet logisch in mijn ogen maargoed we dealen er maar mee!

Naast de werkweek probeer ik uiteraard mijn tijd goed te verdelen voor de leuke dingen! Het is mij al snel opgevallen.. Engelse zijn niet de gezondste mensen.. Overal op elke hoek heb je een take away en word je dood gegooid met allerlei zoetigheid. Ze eten hier zelfs friet met kaas dan vervolgens doordrenkt met gravy (dikke vette jus)?! Okeee... Het schijnt lekker te zijn maar ik heb mij er nog niet aan durven wagen.. Zo eet een huisgenoot van mij met gemak een bacon cheeseburger voor ontbijt, een pasta voor lunch en een pizza voor dinner. Jammmm..
Mijn liefde voor de gezonde voedsel en sporten zorgt ervoor dat jullie mijn nog blijven herkennen wanneer ik terug kom! Haha! De sportschool is hier zelfs al om half 7 s ochtends open. Voor een ochtend persoon is dat heeerlijk wakker worden! Maar ik heb mijn eerste heuvelachtige 10 km's op mijn hardloopschoenen er ook al opzitten. Jaa ik raak nog eens gewend aan die heuvels hier. En elke dag op de fiets naar het werk blijft er ook in!

In de afgelopen weken heb ik onder andere de Snowdon beklommen. Een berg in het grote natuurpark Snowdonia. In 9 miles 975 meter omhoog en weer naar beneden. Wat een ervaring. Wat een uitzicht. 4 uur verder maar het was echt top!! Ook heb ik een prachtig strand bezocht met daarachter een bos en uitkijk op de mooiste bergen van Wales. Heel bijzonder! De natuur is hier zo mooi. Wel moet ik bekennen dat de mensen hier iets minder schoon zijn en niet vreemd vinden om vuilnis op de grond te gooien.. En vooral veel glas op de grond.. Wat inderdaad resulteerde in een lekke band... Aaaaai! Als Dutchy kan je echt niet zonder fiets, dus die was in 1 dag weer gemaakt! Ik laat me niet klein maken!

Ook heb ik natuurlijk Nederland aangemoedigd! Mijn huisgenoten mee genomen naar de pub en in het oranje Nederland naar de overwinning geschreeuwd! Helaas mochten we niet winnen van Argentinië.. Maar hé we deden het 100x beter als Engeland en laten we maar niet spreken over Wales die hebben nog geen eens een team.. (Losers kuch kuch)

Ik heb er zo'n 6 lessen salsa opzitten.. Was ik in de begin nog een beetje sceptisch.. Nu kan ik zeggen: I love it! Naarmate de lessen kreeg ik het ritme te pakken en leerde ik ook veel van de gevorderde dansers. Ben zeker geen natuurtalent maar de eerste salsa party zit er al op en dat smaakt naar meer. Vorige week een BBQ gehad waar ook een paar mensen van salsa waren en uiteindelijk aan het einde van de avond stond iedereen salsa te dansen. Prachtig!

Uitgaan in de pub blijft een heel ander iets als uitgaan in het cafe. Ik vind het prachtig dat er allerlei verschillend volk kan spotten. Van jong tot oud. (Meiden van mij leeftijd lopen er soms bij zoals de gypsies..Serieus wat denken ze?! Een panty/marjo zonder rokjes of broekje is ook de normaalste zaak van de wereld.. Ooopsie) Wat ik wel echt heeeeeel erg mis hier zijnde terrassen. Je kan niet met lekker weer naar het terras om met een drankje mensen te kijken. Je hebt hier per pub een beer garden. Een tuintje vast aan de pub om even af te koelen of voor de rokers (wat hier veel gedaan wordt) een peukje op te steken. Niet te vergelijken met een terras als in Nederland.

Volgende week word ik alweer een jaar ouder.. Oops! Hopelijk word het een beetje goed weer het weekend erop. Dan kan ik een BBQ organiseren. Weer of geen weer we gaan er sowieso een drankje op drinken.

Natuurlijk mis ik zo nu en dan het vertrouwde Nederland. Vooral de Nederlandse gezelligheid en de warmte van de beesten. Maar dat komt wel weer. Voorlopig vermaak ik mij wel. Er zit al meer als 1/3 op. Bizar. Toch wel fijn om te weten dat ik mij makkelijk kan aarde niet alleen in Nederland. Je weet immers nooit wat de toekomst in petto heeft!

Oooh en excuse voor eventuele grammaticale en spellingfouten.. Mijn Nederlands is niet meer zo getraind ;)!

Take care! Cheers XxX




  • 30 Juli 2014 - 21:18

    Elvire:

    Hoi Babs,

    Leuk om te lezen dat het goed met je gaat :) Salsa dansen lijkt mij ook leuk!
    Veel plezier en succes met je onderzoek!

    Groetjes Elvire

  • 31 Juli 2014 - 08:36

    Babette Bookelaar:

    Hi Elvire! Bedankt voor je leuke reactie! Je moet zeker leren salsa dansen! Gewoon je vriend mee nemen ;)! En anders alleen gaan, bij mijn klas is iedereen alleen gekomen. Hoe gaat het verder met jou? Goed naar je zin op je werk? Groetjes

  • 05 Augustus 2014 - 09:11

    Jan Van Der Burg:

    Ha Babette,
    Congrats & happy B-day!
    Oom Jan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigd Koninkrijk, Bangor

Babette

Na meerdere op meerdere plekken te hebben gewoond in Nederland ga ik nu naar het buitenland. Babette goes abroad! Voor mijn master Aquaculture and Marine Resource Management ga ik 5 maanden onderzoek doen in Wales. Wales??!! Ja geen warme Caribische oorden voor mij.. Ik wil een ruig landschap, veel water om mij heen en mijn Engels verbeteren. Okee, stiekem wilde ik altijd al voor langere periode naar de UK! Ik zit in North West Wales in de universiteit stad Bangor. In de afgelopen 5 jaar van mijn studie heb ik mij onder ander bezig gehouden met oesters, kwallen en platvissen. Dit keer worden het krabben en kreeften. Aan de School of Ocean Sciences zal ik onderzoek doen naar de distributiepatronen en biodiversiteit van juvenile krabben en kreeften. Na een major thesis met enkel statistische analyses en schrijfwerk zal deze thesis meer praktisch worden (althans dat hebben ze beloofd..). Het wordt een afwisselt onderzoek met veldwerk op zee, labwerk en uiteraard ook de nodige statistische analyses en schrijfwerk. Naast de drukke werkweken zal ik genoeg tijd proberen vrij te maken voor mooie tripjes in Wales, laatste maanden van mijn studenten leven vieren en sporten a.k.a. hardlopen/mountainbiken/bootcampen in de bergen! Let's gooooo!

Actief sinds 21 Mei 2014
Verslag gelezen: 180
Totaal aantal bezoekers 3877

Voorgaande reizen:

31 Mei 2014 - 18 November 2014

Minor thesis in Wales

Landen bezocht: