The British life - Reisverslag uit Bangor, Verenigd Koninkrijk van Babette Bookelaar - WaarBenJij.nu The British life - Reisverslag uit Bangor, Verenigd Koninkrijk van Babette Bookelaar - WaarBenJij.nu

The British life

Door: Babette

Blijf op de hoogte en volg Babette

22 Juni 2014 | Verenigd Koninkrijk, Bangor

Hi!!

Ondertussen ben ik al weer 3 weken in Wales en heb ik mij al aardig kunnen settelen.

Okee laat ik maar beginnen met dingen die te maken hebben met het 'klimatiseren'. Kortom wat gewoontes van Britten die ik net niet helemaal begrijp of echt versteld van sta:

- Vloerbedekking in de badkamer? Noooo serieus. Why?
- Crisps.. Ja Crisps eten ze hier tijdens de lunch. Zelfs als broodbeleg is hier de normaalste zaak van de wereld. Iieeell! Ik was shocked. Eigenlijk kan crisp altijd hier. Ze hebben ook de raarste smaken.
- Geen touwtjes aan de theezakjes. Zooo onhandig! En dan maken ze de thee ook nog eens zo donker dat het zwart ziet om er vervolgens een grote scheut melk bij te doen. Misschien raak ik er aan gewend.. Misschien ook niet!
- Haar föhns en stijltangen in de kleedkamer van de sportschool. Serieus ik heb nog nooit zo'n luxe kleedkamer gezien. De dames zitten na het sporten allemaal op een rijtje om hun haar te föhnen die daar beschikbaar zijn. Hmm daar kan ik nog wel aan wennen..
- Zoeveel taart, cakes en zoetigheid. Elke supermarkt bezit hier een hele grote afdeling zoetigheid. Ik hou me braaf in, maar ik moet bekennen ze zijn er wel goed in! (Lopen in de supermarkt is al een attractie op zich)
- Helpen inpakken tijdens de boodschappen.. Is toch niet nodig? Jaa dat hoort gewoon bij de services..
- School uniforms.. Ja ze bestaan nog! Hier is het de normaalste zaak van de wereld. Eigenlijk niet zo'n heel slecht idee.
Wordt vervolgd!!

Vorige week ben ik 3 dagen naar Liverpool geweest voor een safety training. Safety training? Jaa aangezien ze hier in de UK een stuk strikter zijn met healthy insurance etc. moet ik deze cursus volgen wil ik mee willen op een vissersboot. Ik verwachte een hele cursus vol met vissersmannen maar wat bleek, het waren mensen die op cruise schepen gingen werken als entertainers, zangers en noem maar op. Ja eventjes wat anders als een klein vissersbootje! Twee van de drie dagen waren gevuld met theorie. Niet heel boeiend maar wel leerzaam. Een dag was zwemles. A.k.a. leren te overleven in geval wanneer je de boot moet verlaten midden op zee. Met kleren en al het zwembad in springen en in de life raft proberen te klauteren terwijl je wordt besproeit met ijskoud water.. Mooie ervaring!

Vorig weekend heb ik Nederlands gekookt voor mijn huisgenoten. Zuurkool stampot uit de oven (oven schotel met aardappelpurree, rozijnen, spek, ananas en natuurlijk zuurkool) met een rookworst en als nagerecht pannenkoeken. Ze waren nogal sceptisch over de combinatie met spek en ananas en zijn hier niet gewend aan zuurkool (ik moest er naar vragen in de supermarkt en 3 werknemers verder konden ze het vinden), maar ze konden niet ontkennen dat het lekker was. En dat was het ook! (Nou moet ik eerlijk bekennen dat de Engelse keuken natuurlijk ook niet bekend staat om hoge culinaire kunsten.) Echter de dag erna had ik een lekker maaltijd in de pub. Roast dinner. Dat schijnt hier op zondag een traditie te zijn in de UK. Yorkshire pudding, met wat groente, gebakken aardappelen en een stuk vlees.. Ja klinkt nog best Hollands he!

Maandag was het dan zo ver!! Ik mocht voor het eerst het water op als oriëntatie. De omgeving leren kennen en alvast leren werken met kreeften en krabben. In dit geval waren het al volwassen, ik ga werken met jongere en dus kleinere. De rit naar de visser was al een ervaring op zich. Wat is het hier mooi! (Maar elke dag boodschappen doen is hier niet het geval als je in de bergen woont vrees ik..)
Het was prachtig weer! Had ik die week erop nog geleerd om met een life raft te handelen in geval van nood.. Dit visserbootje was nog bijna kleiner als een life raft zelf. Hahaha! Die had ik aan zien komen. Maaar aach ik heb een life jacket aan. En verder: gaaan! Zo'n 6 uur op het water geweest. Bij terugkomst moest ik uiteraard een krab meenemen van de visser om zelf te koken. Omg. Ik een levende krab koken?! Jaaa ik heb het gedaan. (Met ogen dicht) Please forgive me crabby.. Maar het was jummie! Verser als dit kan niet!

De rest van de week heb ik mij bezig gehouden met voorbereiden van mijn veld design. Alle korven (pots) moeten op speciale manier in duo's aan elkaar gemaakt worden en geplaatst worden op verschillende habitats (grind, mossels, zeewier etc.) met andere exposure levels (dicht bij de kust, richting open zee).

Ondertussen volg ik uiteraard het voetbal wel een beetje vanuit Wales. Was ik woensdag vlug naar huis gefietst om de wedstrijd te kijken.. Lag het elektriciteit eruit door een storing.. (Ja niet denken dat ik hier in de Middeleeuwen leef). Helaas pindakaas. Ik had s ochtends voor werk al gesport. Geen tv, geen internet. Dus ik maakte maar een mooie wandeling en heb ik de pier bezocht. Eigenlijk niet zo'n slechte keus!
Hier leeft het voetbal niet zo.. Sommige supportte Engeland. Maar een echte Welshmen is juist tegen Engeland. En ja: bye bye England.

En eindelijk ben ik begonnen: ik heb ik al twee salsa lessen gehad! Ik wilde er altijd aan beginnen maar nooit kwam het ervan. Nu was ik vast besloten! (Met hakken op de mountainbike richting de salsa les, ik vrees dat ze mij hier voor gek verklaren..) De eerst les was echt super leuk. De basis stappen geleerd en een paar makkelijke draaien. Er zijn 3 niveaus welke een eigen instructeur hebben. Na een uur oefenen komt iedereen bij elkaar en is het gezamenlijk dansen. Ik kon er niet onderuit, ik moest dansen met een gevorderde. Omg. Zoo lastig maar wel heel leuk! De tweede les heb ik mij gewaagd aan de Enshula en de Dile que no.. Aaai. (Nog eventjes oefenen deze week..)

Het is hier sinds ik aangekomen ben al zulk mooi weer. Ik ga elke dag in mijn t-shirt op mijn fiets naar mijn stage. Korte broeken/rokjes kan ook makkelijk. Gister wilde ik er eventjes lekker op uit. Ik zou een fiets tocht gaan maken naar een dorp wat verderop: Beaumaris. Na een mooie tocht met de nodige heuvels kwam ik na 10 kilometer aan in Beaumaris. Schitterend. Wat een mooie uitzicht. Maar sinds tijden hoorde ik andere talen als Engels.. Toeristen. De terugweg was iets pittiger aangezien de heen weg voor 'down hill"was. Maar een lekkere 21 km op mijn fiets gehad! Der volgen zeker nog meer fietstochten! Fietsen aan de linkerkant van de weg komt al steeds meer in het systeem.

Okeee. Allemaal dikke prima dus! Ik vermaak mij hier wel! Al moet ik bekennen dat ik iets wel heel erg mis.. De beesten! Jip, Sam, Bibi, Luna, Ginger, Ben, Ari, Lulu... Een dikke virtuele knuffel voor mijn lieve beestjes!

En dat was het weer. Morgen weer beginnen aan een nieuwe werkweek. Spreek jullie binnenkort weer.

XxX vanuit Wales



  • 22 Juni 2014 - 23:30

    Annefleur:

    Hey!!

    Wat een heerlijk verhaal om te lezen. Het enthousiaste straal er vanaf!!!!
    Echt super leuk om te lezen!! Wat een rare gebruiken hebben ze toch daar maar wel super grappig allemaal eigenlijk!!! Goed bezig met je sporten en natuurlijk je salsa moves!!!!

    Hier ook alles goed, morgen weer aan het werk. En Jeroen komt gezellig deze kant op dinsdag!!

    Succes met stage en hopelijk heb je internet morgen dan kan je de wedstrijd kijken!!

    XxAF

  • 24 Juni 2014 - 16:14

    Toos En Jan Bookelaar:

    Hallo Babette,
    Bedankt voor je lange en leuke relaas omtrent je wederwaardigheden en ervaringen van de afgelopen week.
    Ergens aan het eind zien we je conclusie staan: Allemaal dikke plus !!!!
    Dat zegt ons genoeg. Prima,prima.
    Lekker doorgaan , de tijd vliegt voorbij en die benut je uitstekend.
    Derhalve: studeer ze en geniet.......
    Een dikke zoen van Oma en Opa.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigd Koninkrijk, Bangor

Babette

Na meerdere op meerdere plekken te hebben gewoond in Nederland ga ik nu naar het buitenland. Babette goes abroad! Voor mijn master Aquaculture and Marine Resource Management ga ik 5 maanden onderzoek doen in Wales. Wales??!! Ja geen warme Caribische oorden voor mij.. Ik wil een ruig landschap, veel water om mij heen en mijn Engels verbeteren. Okee, stiekem wilde ik altijd al voor langere periode naar de UK! Ik zit in North West Wales in de universiteit stad Bangor. In de afgelopen 5 jaar van mijn studie heb ik mij onder ander bezig gehouden met oesters, kwallen en platvissen. Dit keer worden het krabben en kreeften. Aan de School of Ocean Sciences zal ik onderzoek doen naar de distributiepatronen en biodiversiteit van juvenile krabben en kreeften. Na een major thesis met enkel statistische analyses en schrijfwerk zal deze thesis meer praktisch worden (althans dat hebben ze beloofd..). Het wordt een afwisselt onderzoek met veldwerk op zee, labwerk en uiteraard ook de nodige statistische analyses en schrijfwerk. Naast de drukke werkweken zal ik genoeg tijd proberen vrij te maken voor mooie tripjes in Wales, laatste maanden van mijn studenten leven vieren en sporten a.k.a. hardlopen/mountainbiken/bootcampen in de bergen! Let's gooooo!

Actief sinds 21 Mei 2014
Verslag gelezen: 214
Totaal aantal bezoekers 3876

Voorgaande reizen:

31 Mei 2014 - 18 November 2014

Minor thesis in Wales

Landen bezocht: